Beiratkozási lehetőségek

Tantárgyi program

Félév:

2. szemeszter

Tárgynév:

Életkorok pedagógiája-(Felnőttnevelés)

Tárgykód:

BB0089

Felelős szervezet neve:

Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet

Felelős szervezet kódja:

BNPI

Tárgyfelelős neve:

Dr. Hartl Éva Phd oktató: Dr. Molnár Katalin 2025. tavasz

Tárgy követelménye:

vizsga

Tárgy heti óraszáma:

1+1

Tárgy féléves óraszáma:

4+4 óra/4 óra jelenléti, 4 óra saját feldolgozás

Kredit

3

 

Tárgyleírás

A hallgatók andragógiai ismereteinek megalapozása, elmélyítése, egyetemes és hazai fejlődési tendenciáinak megismertetése, mai problematikájának áttekintése. A hallgatók megfelelő szakirodalmi és tapasztalati bázison szerezzenek ismereteket az élethosszig tartó tanulás paradigmáiról, a felnőttnevelés rendszeréről, társadalmi funkciójáról, legalapvetőbb jellemzőiről. Ismerjék meg a felnőttnevelés tartalmát, cél – és feladatrendszerét, eszközrendszerét, a felnőttképzés funkcióit. Továbbá legyenek tisztában a felnőttkori és időskori tanulás jellemzőivel. Legyenek képesek értelmezni a gazdasági-, társadalmi rendszer és a felnőttnevelési rendszer legfontosabb összefüggéseit.

 

Oktatás célja

 

Készség szintjén:

Rendelkezik a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségével, azt hitelesen képviseli környezetében. - Rendelkezik a társadalmi problémák iránti érzékenységgel, elkötelezett az európai értékek lokális alkalmazására, szemléletét áthatja az elesettek és kiszolgáltatottak melletti szolidaritás, az előítéletek elleni küzdelem. - Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.

Jártasság szintjén:

 Képes a társadalom működési szabályszerűségeinek felismerésére, azok rendszerszerű elemzésére, a társadalmilag kedvezőtlen helyzeteket létrehozó okok, következmények feltárására és értelmezésére. - Képes a szociális segítségnyújtás módszereinek alkalmazására. - Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására. -  Képes a szociális szakmai tevékenységhez szükséges prevenciós és problémakezelő módszerek, technikák hatékony és innovatív alkalmazására. - Képes a szociálpedagógusi munkában a szakmai etikai normák hatékony érvényesítésére.

Ismereti szinten:

Ismeri a szociális segítő tevékenység során szükséges, elsősorban társadalomismereti, felnőtt-pedagógiai ismeretrendszerek alapjait. Ismeri a szociál-andragógia fogalomkészletét, történetét, elméleteit. Ismeri az elmélet és a gyakorlat összefüggését, - Ismeri a szociál-andragógia színtereit, a felnőttnevelésben alkalmazott munkaformákat, módszereket.

 

A tantárgy tartalma

 

Elmélet

Óraszám százalékos aránya

 

 

Gyakorlat

 

Az andragógia tudomány-rendszertani kérdései. Helye a tudományok rendszerében. Az andragógia fogalma, célja, feladata, alapfolyamatai, a felnőttnevelés története.

10 %

A felnőttség, mint probléma. Életkor-kritériumok. Életkor-válságok és életdöntések.

10 %

A felnőttnevelés a permanens nevelés rendszerében. Társadalmi, gazdasági, egyéni szükségletek.

10 %

A felnőttnevelés cél–és feladatrendszere. A felnőttképzés intézményrendszere, emberi tényezői. A felnőttképzés formái, funkciói

10%

A felnőttnevelés tartalma, három fő típusa (spontán formálódás, regeneratív szórakoztató művelődés, céltudatos nevelő-művelő folyamat

10%

A tanulás fogalma, fajtái. A tanulási képesség felnőttkori változásai. Tanulási kompetencia. A sajátélményű tanuláselmélet. Tanulási stílusok.

10%

A motiváció fogalma. Felnőttek tanulási motivációja. Konstruktivizmus. Tudás-transzfer.

10%

Résztvevő-központúság a felnőttek tanulásában. Tanulás egész életen át. (Lifelong Learning)

10%

A felnőttnevelés szocializációs és individualizációs funkciói. Teljesítmény és értékelés. A felnőttnevelés stílusa és módszerei. A távoktatás. A távoktatás helyzete és fejlesztésének lehetőségei.

2 0%

Óraszám féléves

0+8

 

A tantárgy alkalmazott oktatási módszerei és a hallgatók tevékenységformái

A jelenléti alkalmon vetítéssel és konzultációval kerülnek tisztázásra az alapvető ismeretek.

Az elméleti anyag és a vizsga a moodle felületen zajlik két részben: elmélet – teszt vizsga, gyakorlat – írásbeli feladat.

 

 

 

Számonkérési és értékelési rendszere

 

A tantárgy aláírásának feltételei:

Óralátogatás és a hiányzás igazolása: A HKR (Hallgatói Követelményrendszer) - Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint.

A tantárgy értékelési módja és ütemezése:

Az aláírás megszerzésének feltételei: A jelenléti órán való aktív közreműködés, a felületekre való belépés jelzése.

 

A számonkérés témakörei szóbeli vizsga esetén:

Nincs szóbeli vizsga,

Az írásbeli vizsga anyaga (elméleti és gyakorlati területen) a jelenléti óra anyagából, az önálló kötelező irodalom feldolgozásából áll a vizsgaidőszakban.

A sikertelen elméleti vagy gyakorlati részt meg kell ismételni. 

 

Irásbeli teljesítés

Az önálló feldolgozás a moodle felületen zajlik, feladattal (gyakorlati rész) és vizsgaidőszakban írásbeli vizsgával (elméleti számonkérés).

Kötelező irodalom

Koltai Dénes, Lada László szerk. (2006): Az andragógia korszerű eszközeiről és módszereiről. Nemzeti Felnőttképzési Intézet, Budapest ISBN 963 9649 22 8

Durkó Mátyás (1999): Andragógia. A felnőttnevelés és közművelődés új útjai. Magyar Művelődési Intézet, Budapest ISBN 963 9126 25X Teams felületen

Steigervald Krisztinán Generációk harca a figyelemért– Hogyan tanuljunk egymástól, egymásért? Partvonal Kiadó 2023-2024-2025 ISBN 978 615 6058 92 8

Ajánlott irodalom

Steigervald Krisztinán Generációk harca – Hogyan értsük meg egymást? Partvonal Kiadó 2020-2021-2022 I      ISBN 978 615 6058 14 0

 

 

A kurzusba vendégek nem léphetnek be, kérem jelentkezzen be!