Tantárgyi program
Félév: |
2. szemeszter |
Tárgynév: |
Életkorok pedagógiája-(Felnőttnevelés) |
Tárgykód: |
BB0089 |
Felelős szervezet neve: |
Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet |
Felelős szervezet kódja: |
BNPI |
Tárgyfelelős neve: |
Dr. Hartl Éva Phd oktató: Dr. Molnár Katalin 2025. tavasz |
Tárgy követelménye: |
vizsga |
Tárgy heti óraszáma: |
1+1 |
Tárgy féléves óraszáma: |
4+4 óra/4 óra jelenléti, 4 óra saját feldolgozás |
Kredit |
3 |
Tárgyleírás |
A hallgatók andragógiai ismereteinek megalapozása, elmélyítése, egyetemes és hazai fejlődési tendenciáinak megismertetése, mai problematikájának áttekintése. A hallgatók megfelelő szakirodalmi és tapasztalati bázison szerezzenek ismereteket az élethosszig tartó tanulás paradigmáiról, a felnőttnevelés rendszeréről, társadalmi funkciójáról, legalapvetőbb jellemzőiről. Ismerjék meg a felnőttnevelés tartalmát, cél – és feladatrendszerét, eszközrendszerét, a felnőttképzés funkcióit. Továbbá legyenek tisztában a felnőttkori és időskori tanulás jellemzőivel. Legyenek képesek értelmezni a gazdasági-, társadalmi rendszer és a felnőttnevelési rendszer legfontosabb összefüggéseit.
Oktatás célja |
Készség szintjén:
Rendelkezik a társadalomtudományi gondolkodás sokszínűségével, azt hitelesen képviseli környezetében. - Rendelkezik a társadalmi problémák iránti érzékenységgel, elkötelezett az európai értékek lokális alkalmazására, szemléletét áthatja az elesettek és kiszolgáltatottak melletti szolidaritás, az előítéletek elleni küzdelem. - Érzékeny és nyitott a társadalmi problémákra.
Jártasság szintjén:
Képes a társadalom működési szabályszerűségeinek felismerésére, azok rendszerszerű elemzésére, a társadalmilag kedvezőtlen helyzeteket létrehozó okok, következmények feltárására és értelmezésére. - Képes a szociális segítségnyújtás módszereinek alkalmazására. - Képes a szociális problémák, szükségletek, veszélyeztető tényezők felismerésére, feldolgozására, elemzésére, kezelésére, megoldására. - Képes a szociális szakmai tevékenységhez szükséges prevenciós és problémakezelő módszerek, technikák hatékony és innovatív alkalmazására. - Képes a szociálpedagógusi munkában a szakmai etikai normák hatékony érvényesítésére.
Ismereti szinten:
Ismeri a szociális segítő tevékenység során szükséges, elsősorban társadalomismereti, felnőtt-pedagógiai ismeretrendszerek alapjait. Ismeri a szociál-andragógia fogalomkészletét, történetét, elméleteit. Ismeri az elmélet és a gyakorlat összefüggését, - Ismeri a szociál-andragógia színtereit, a felnőttnevelésben alkalmazott munkaformákat, módszereket.
A tantárgy tartalma |
Elmélet |
Óraszám százalékos aránya |
|
|
Gyakorlat |
|
Az andragógia tudomány-rendszertani kérdései. Helye a tudományok rendszerében. Az andragógia fogalma, célja, feladata, alapfolyamatai, a felnőttnevelés története. |
10 % |
A felnőttség, mint probléma. Életkor-kritériumok. Életkor-válságok és életdöntések. |
10 % |
A felnőttnevelés a permanens nevelés rendszerében. Társadalmi, gazdasági, egyéni szükségletek. |
10 % |
A felnőttnevelés cél–és feladatrendszere. A felnőttképzés intézményrendszere, emberi tényezői. A felnőttképzés formái, funkciói |
10% |
A felnőttnevelés tartalma, három fő típusa (spontán formálódás, regeneratív szórakoztató művelődés, céltudatos nevelő-művelő folyamat |
10% |
A tanulás fogalma, fajtái. A tanulási képesség felnőttkori változásai. Tanulási kompetencia. A sajátélményű tanuláselmélet. Tanulási stílusok. |
10% |
A motiváció fogalma. Felnőttek tanulási motivációja. Konstruktivizmus. Tudás-transzfer. |
10% |
Résztvevő-központúság a felnőttek tanulásában. Tanulás egész életen át. (Lifelong Learning) |
10% |
A felnőttnevelés szocializációs és individualizációs funkciói. Teljesítmény és értékelés. A felnőttnevelés stílusa és módszerei. A távoktatás. A távoktatás helyzete és fejlesztésének lehetőségei. |
2 0% |
Óraszám féléves |
0+8 |
A tantárgy alkalmazott oktatási módszerei és a hallgatók tevékenységformái
A jelenléti alkalmon vetítéssel és konzultációval kerülnek tisztázásra az alapvető ismeretek.
Az elméleti anyag és a vizsga a moodle felületen zajlik két részben: elmélet – teszt vizsga, gyakorlat – írásbeli feladat.
Számonkérési és értékelési rendszere |
A tantárgy aláírásának feltételei:
Óralátogatás és a hiányzás igazolása: A HKR (Hallgatói Követelményrendszer) - Tanulmányi és Vizsgaszabályzat előírásai szerint.
A tantárgy értékelési módja és ütemezése:
Az aláírás megszerzésének feltételei: A jelenléti órán való aktív közreműködés, a felületekre való belépés jelzése.
A számonkérés témakörei szóbeli vizsga esetén: |
Nincs szóbeli vizsga, Az írásbeli vizsga anyaga (elméleti és gyakorlati területen) a jelenléti óra anyagából, az önálló kötelező irodalom feldolgozásából áll a vizsgaidőszakban. A sikertelen elméleti vagy gyakorlati részt meg kell ismételni. |
|
Irásbeli teljesítés |
Az önálló feldolgozás a moodle felületen zajlik, feladattal (gyakorlati rész) és vizsgaidőszakban írásbeli vizsgával (elméleti számonkérés). |
Kötelező irodalom |
Durkó Mátyás (1999): Andragógia. A felnőttnevelés és közművelődés új útjai. Magyar Művelődési Intézet, Budapest ISBN 963 9126 25X Teams felületen Steigervald Krisztinán Generációk harca a figyelemért– Hogyan tanuljunk egymástól, egymásért? Partvonal Kiadó 2023-2024-2025 ISBN 978 615 6058 92 8 |
Ajánlott irodalom |
Steigervald Krisztinán Generációk harca – Hogyan értsük meg egymást? Partvonal Kiadó 2020-2021-2022 I ISBN 978 615 6058 14 0 |
- Oktató: Molnár Katalin